האושר נמצא ממש מתחת לאף!

זו לא בדיחה. לכולנו יש כלי זמין וחינמי שיכול להפוך אותנו למאושרים יותר, והוא נמצא ממש מתחת לאף שלנו - החיוך.

אז איך חיוך קשור לאושר? אם נראה אדם מחייך ברחוב, בוודאי נחשוב שטוב לו, או שהוא מאושר, נכון? אז זה לא רק נראה לנו. אנשים שמחייכים יותר, הם באמת מאושרים יותר. תשמעו מה המדע אומר על זה:

כשאנחנו מחייכים, מיוצרים במוחנו חומרים שונים (או בשמם המוכר יותר - אנדורפינים), אשר גורמים לנו להרגיש טוב יותר. מחקרים מראים כי חיוך מוריד את רמת הסטרס, מרגיע את לחץ הדם, ומחזק את המערכת החיסונית. מעבר לכך, חיוך גורם לנו להיראות בטוחים יותר בעצמנו ולהשרות אווירה חיובית סביבנו, אשר, בתורה, מעלה את מצב הרוח לאנשים שסביבנו, כי מסתבר שגם כשרואים בן אדם מחייך, המח שלנו מגיב ביצירת חומרים משפרי מצב רוח.

"אבל איך אפשר לחייך כשאין מצברוח?" ישאלו אותי הסקפטיים והציניקנים. נכון, כשאנו במצב רוח ירוד, לא בא לנו לחייך באופן טבעי. אבל כאן, ודווקא כאן, אולי נמדדת חשיבותו הגדולה של החיוך: חוקרים מצאו כי בשביל לייצר את אותם אנדורפינים, אפילו לא צריך שהחיוך יהיה ספונטני. גם חיוכים שאינם ספונטנים, ואפילו אלו המאולצים, מפעילים את שרירי הפנים ש"מסמנים" למח להתחיל לייצר את האנדורפינים.

כלומר, עצם פעולת החיוך בסופו של דבר מביאה לכך שנחייך יותר באופן ספונטני, מכיוון שפשוט נרגיש טוב יותר.

תשאלו את עצמכם - כמה אתם מחייכים ביום ממוצע? 

אני מציעה לכם אימון כושר קטן לנפש: תחליטו שאתם מתחילים את הבוקר מ-10 חיוכים: תחייכו לעצמכם במראה, תקשיבו למוזיקה שגורמת לחכם לחייך, תקראו בדיחות על הבוקר, או שסתם תחליטו שבדרך לעבודה אתם מחייכים לאנשים ברחוב, גם אם לא הכי כיף לכם הבוקר. אל תפחדו להרים את העיניים מהמדרכה, להסתכל לתוך עיניו של עובר אורח, ופשוט לחייך. אתם אולי חושבים שזה נראה מטומטם, אבל כל מי שזר אי פעם חייך אליו ברחוב יעיד שהדבר עורר אצלו רגשות חיוביים. לפעמים, ובאופן ספונטני (הודות לקיומם של מנגנוני חיקוי מופלאים במוח המדהים הזה שלנו), חיוך של אחר אף גורם לנו לחייך אליו בחזרה, בלי שבכלל נשים לב. קרה לכם? לי זה קורה המון :)

השינוי לא יקרה בן יום, כל אימון דורש קצת זמן והתמדה, אבל אם תתמידו בתרגיל הזה חודש - חודשיים, תגלו פתאום שמשהו בחיים שלכם השתנה לטובה, מבטיחה לכם!

לחיים טובים יותר! :)

אלכסנדרה.